MEDITATIE IN HET PRIMAIR ONDERWIJS

Waarom meditatie in het onderwijs

In het onderwijs is veel aandacht voor cognitieve intelligentie. Er zijn echter meerdere vormen van intelligentie die nauwelijks of onvoldoende aandacht krijgen. Toch gaan deze vormen van intelligentie een steeds belangrijkere rol spelen in de huidige samenleving.  Een verzamelterm voor een algemene competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving is 21st century skills. Leerlingen hebben vaardigheden zoals samenwerken, probleemoplossend vermogen, creativiteit en kritisch denken nodig om goed te kunnen functioneren in deze snel veranderende, digitale tijd. Technologie gaat een steeds belangrijkere rol spelen. We gaan van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving. Met meditatie activiteiten zoals hier vorm gegeven, worden een belangrijk aantal vaardigheden van de 21st century skills aangeleerd.

  • Kritisch denken
  • Creatief denken
  • Probleem oplossen
  • Computational thinking
  • Informatie vaardigheden
  • ICT-basisvaardigheden
  • Mediawijsheid
  • Communiceren
  • Samenwerken
  • Sociale en culturele vaardigheden (burgerschap)
  • Zelfregulering

Daarnaast heeft het structureel aanbieden van meditatie activiteiten een preventieve werking in het kader van passend onderwijs. In het onderwijs krijgen we steeds meer te maken met leerlingen die een hoge prikkelgevoeligheid laten zien en die veel baat hebben bij duidelijkheid en structuur. Meditatie biedt rust en duidelijkheid zowel bij de leerling als bij de leerkracht. Onderliggende problemen of gevoelens worden zichtbaar waardoor er preventief gehandeld kan worden.

En niet alleen leerlingen ervaren druk, dit geldt zeker ook voor de leerkrachten. Vanuit ontspanning gaat alles makkelijker en het is heerlijk om te ervaren dat al 5 minuten bewust rust nemen van grote invloed kan zijn op hoe je je voelt en hoe de dag verder verloopt.

Wat gaat het opleveren

• Leerlingen leren de aandacht te richten, waardoor de focus en concentratie vergroot worden. Prestaties en welbevinden verbeteren.
• Leerlingen leren op hun eigen manier omgaan met moeilijke emoties, zoals angst, pijn, verdriet of verlies.
• Leerlingen gaan zich socialer gedragen en kunnen beter samenwerken. Klachten zoals agressie, sociale incompetentie en terugtrekkend gedrag zijn afgenomen.
• Leerlingen slapen beter en zijn minder vermoeid.
• Meditatie/mindfulness worden ingezet om creativiteit te bevorderen. De hersenen worden op een andere manier gestimuleerd waardoor een groter beroep wordt gedaan op beiden hersenhelften
• Ouders worden op een andere manier betrokken bij het onderwijs en ervaren thuis de voordelen van wat de leerlingen op school hebben geleerd.
• Rust in de klas voor leerling en leerkracht.

 

De lessen

In een cyclus van 7 lessen van een half uur komen verschillende technieken, visualisaties, affirmaties en theorie aan bod. Dit alles afgestemd op het niveau van de leerlingen en de sfeer in de groep. De leerkracht wordt uitgedaagd zelf op andere momenten in de week aan de slag te gaan.

Het kan zijn dat naar aanleiding van deze lessen andere vragen naar voren komen. Zoals bijvoorbeeld individuele coaching van een leerling, training voor de leerkracht e.d.
Vraag gerust!